Här hittar du en rad smarta tips som kommer hjälpa dig klara din uppkörning – det är just småsakerna som kan vara skillnaden mellan en godkänd och underkänd uppkörning, särskilt i de fall då det är på håret!
Försök hålla dig lugn
Att du kommer vara nervös – det är självklart. Det är också något som inspektören vet om. Får du motorstopp så fort du startar bilen? Det gör inget – det är inget ovanligt med en darrande fot på kopplingen i början av uppkörningen. Ha detta i åtanke – det kan vara lugnande att veta att vad du än gör så är det knappast första gången som inspektören ser detta.
Ett annat tips är att försöka bilda en kontakt med inspektören. Självklart ändrar detta inte på hur du bedöms, men det kan minska din nervositet. Så varför inte försöka ta inspektören i hand när du träffar honom eller henne? Att handslag och ”hej, jag heter Jocke” kan bryta isen och få in uppkörningen på ett mindre nervöst spår.
Du kommer att göra misstag
Tanken med uppkörningen är i princip att kontrollera om du har tillräckligt bra färdigheter för att övningsköra utan handledare – för det är just det du kommer göra det första året efter att du har körkort. Det tar nämligen för de flesta 1-3 år innan de blir ”bra” förare.
Acceptera alltså faktumet – du kommer att göra misstag på din uppkörning (och du kommer att göra misstag även efter denna). Om du märker att du gjort ett fel – haka inte upp dig på det utan fortsätt köra som om ingenting hänt. Det som kontrolleras är om dina misstag inte är av upprepad art (d.v.s. att du inte klarar av något viktigt moment) eller av trafikfarlig art (t.ex. om du missar att du har väjningsplikt i en korsning).
Ha noggrann koll på speglarna
Något som verkligen kollas hårt på uppkörningen är dina så kallade avsökningsrutiner, det vill säga hur och när du tittar i speglarna. Detta är något som är oerhört viktigt – inspektören måste se att du verkligen tittar i speglarna som du ska. Vid högersväng ska du t.ex. kolla backspegel-högerspegel-blinkers innan du gör din manöver, vid vänstersväng ska du också alltid kolla döda vinkeln.
Du måste alltså ha full koll på speglarna. Självklart ska du inte stirra i speglarna konstant om du kör på en tom landsväg, men samtidigt måste du visa att du under alla situationer har kontroll inte bara på det som händer framför dig, utan även på det som händer bakom och bredvid dig.
Håll avståndet och skippa svåra manövrar
Håll ett ordentligt avstånd till framförvarande bil. Som tumregel gäller tre sekunder – men om du har möjlighet kan du gott hålla ett längre avstånd också. Att ligga för nära framförvarande bil är aldrig bra, ju närmare du är desto kortare tid har du på dig att reagera ifall bilen framför dig bromsar kraftigt eller gör en annan hastig manöver. Så håll avståndet!
Tänk också på att skippa svåra manövrar, som till exempel omkörningar. Om du märker att en bil kör långsamt framför dig kan du ofta anpassa hastigheten, istället för att snabbt köra ikapp och hamna i ett läge där du bör köra om. Genom att köra lugnt och ha framförsikt kan du alltså faktiskt minska antalet svåra moment som du kan kugga på – och just omkörning är ett sådant.
Om du tar lektioner på trafikskola bör du även komma ihåg att fråga din lärare (om denne inte tar upp det själv) om specifika saker att tänka på, de hjälper dig mer än gärna. Lycka till på din uppkörning!
Hej!
Mycket bra tips inför uppkörningen. Du borde även tillägga att man ska tänka på att köra miljövänligt (ecodriving). =)